Sidor

måndag 26 juli 2010

Ibland Vill Jag Vara Liten Igen

Det är kallt, blåsigt och regnigt ute

Det är knappast så att man tror att det är slutet av juli, utan snarare en oktoberkväll.

Sådana här kvällar brukar jag ofta tänka att jag nog vill vara liten igen

Liten, utan massa ansvar och måsten och tider att passa

När jag var liten ville jag bara bli stor hela tiden

Jag kommer ihåg att när jag var typ 7-8 år, då ville jag bli 12 år, för om man var 12 år, då var man riktigt stor! Jag hade så himla bråttom hela tiden att bli stor och det var väldigt dumt för det var ju så bra att vara liten, när man inte hade sett så mycket utan blev fascinerad av minsta lilla ny sak.

Det fanns inget mysigare än att komma hem efter träningen eller stallet och mamma och pappa var hemma och de hade köpt något sådär extra gott till kvällsmat, typ grillad kyckling och potatissallad, thékakor eller om det var riktigt fint, tinat räkor och köpt färskt bröd och vi satt där i soffan, skalade räkor och tittade på Fångarna på Fortet eller Lilla Sportspegeln och allt var bara så tryggt!

Eller varje lördag, när mamma och jag åkte till Godislagret och skulle köpa lördagsgodis och jag bara fick köpa för 20 kr, men alltid plockade ihop för 25 kr och mamma alltid sa "jaja, för den här gången då, men nästa gång blir det bara för 20 kr"! Sen om det var en extra bra lördag så fick jag hyra film och jag hyrde alltid Skattkammarön eller Pippi på de 7 haven och så åkte vi hem till mormor och morfar och jag tittade på film med morfar som rökte pipa, medan mamma och mormor satt i köket och pratade och drack alldeles för mycket kaffe!

Eller när jag gick hem till farmor och farfar efter handbollsträningen och farmor hade gjort våfflor med sylt och grädde och så löste jag och farfar korsord eller spelade skitgubbe tills pappa kom och hämtade mig

Eller bara det här med träffa kompisar, det var ju också så himla mycket enklare när man var liten. Man bara ringde, frågade om man skulle hitta på något och så gick man bara över och det fanns ju så mycket mer olika saker att hitta på också. Nu är det ett helt företag att träffas, man måste ringa helst någon vecka i förväg, bestämma en exakt tid och plats och oftast blir det bara en fika, vilket iofs kan vara mycket trevligt, men fantasin verkar dö mer och mer ju äldre man blir

Det var så mycket som var så bra och lätt när jag var liten... och så mycket som är så svårt nu... att det vore så himla skönt att bara få vara liten en stund igen.. och inte ha så bråttom att bli stor


Nu när jag är stor är det ganska sällan som jag sitter på köksbordet och luktar på blommor...tråkigt nog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar